12 tipov pre správny time management

Dátum pridania: sep 29, 2016

Je exaktne dané, že jeden deň má 24 hodín. A hoci sa vám niekedy zdá, akoby jeden deň trval celú večnosť, neustále sa niekam náhlite a aj napriek tomu máte pocit, že nič nestíhate. Všetko sa kopí, prerastá vám to cez hlavu a vy strácate chuť do života, energiu a entuziazmus. Čo robiť, aby ste stihli všetko naplánované a aby vám popri tom zostal čas aj na samých seba? Zmenežujte si správne svoj čas!

 

“Zlá správa je, že čas letí.

Dobrá správa je, že vy ste pilot.”
— Michael Altshuler

  

1. krok – Vytvorte si zoznam úloh

Nie je nič horšie, ako si držať všetky povinnosti v hlave. Niet sa čo čudovať, ak na konci dňa hrozivo zistíte, že ste na polovicu vecí zabudli. Tak, ako si píšeme nákupný zoznam, by sme si mali písať aj zoznam úloh, ktoré musíme splniť. Najideálnejšie je vytvárať si zoznam úloh večer predtým, aby sme si s čistou mysľou ujasnili, čo všetko nás nasledujúci deň čaká a neminie. Zoznam vám bude neskôr slúžiť aj na kontrolu – či ste splnili všetko, čo ste si naplánovali.

 

2. krok – Zoraďte si úlohy podľa priorít

Niečo treba vybaviť urgentne, niečo počká. Úlohy, ktorých vybavenie vám zaberie menej ako 5 minút urobte ako prvé. Nielen, že budete mať dobrý pocit z prvých rýchlo vykonaných úloh, ale namotivuje vás to k úspešnému riešeniu ďalších.

 

3. krok – Zbavte sa vecí, ktoré vás rozptyľujú

Pri riešení úloh sa potrebujete maximálne sústrediť, pretože každé rozptýlenie predlžuje čas, ktorý im musíte venovať. Strháva vašu pozornosť obľúbený seriál? Vypnite ho. Vyrušuje vás štekanie psa? Zatvorte okno. Ak pracujete v kancelárii, zatvorte dvere a odložte mobil. Pokojne si pustite príjemnú hudbu, ponaťahujte svoje telo a plne sa sústreďte na svoju prácu.

 

4. krok – Naučte sa hovoriť NIE

Snažíte sa každému vyhovieť, pomôcť, alebo dokázať, že to zvládnete. Týmto konaním sa však oberáte o veľké množstvo času, ktorý ste mohli investovať do seba, svojho relaxu či rozvoja. Nikto vás nebude nenávidieť len preto, ak mu z času na čas poviete NIE. Práve naopak, ak budete na všetko prikyvovať, ľudia to začnú využívať a vy si ani neuvedomíte, koľko práce vlastne robíte za iných.

 

5. krok – Ak sa vám nedarí, radšej si oddýchnite

Ak ste už od rána skvele naladení, všetko vám ide „od ruky“. V živote každého človeka ale nastanú chvíle, kedy jednoducho nemá svoj deň. Ak cítite, že sa musíte do práce nútiť viac ako inokedy a ak máte pocit, že nedokážete už viac premýšľať, nesiľte to. Radšej si pár minút oddýchnite, porozprávajte sa s priateľmi či kolegami, alebo zájdite na čerstvý vzduch. Prečistíte si myseľ, prídete na iné myšlienky a hneď sa vám bude pracovať oveľa lepšie.

 

Ďalšie odporúčania pre správny time-management:

6. Stanovte si deadliny – stanovte si termín, dokedy má byť úloha splnená. Ak vás tlačí čas, viac sa na jej splnenie sústredíte a dokážete byť produktívnejší.

7. S pribúdajúcou hodinou klesá produktivita – úlohy, ktoré si vyžadujú najviac vašej pozornosti a sústredenosti si preto plánujte radšej na dopoludňajšie hodiny

8. Delegujte - ak niekto dokáže úlohu splniť aspoň na 80% tak dobre ako vy, poverte ho jej splnením.

9. Vyhraďte si čas na jedlo – je veľmi dôležité pravidelne sa stravovať aj počas pracovnej doby. Počas obedu netelefonujte, nevybavujte e-maily, nestretávajte sa s klientmi – jednoducho venujte tento čas len sebe, prípadne priateľským rozhovor so známymi či kolegami.

10. Poznajte svoj rámec povinností a cenu za ich splnenie – “Nič nie je menej produktívne, ako snažiť sa efektívne robiť niečo, čo by ste nemali robiť vôbec.”

11. Multitasking sa nerovná vyššej produktivite – nerobte viac vecí naraz, pretože sa na ne dostatočne nesústredíte. Radšej plňte úlohy jednu po druhej. Ak budete mať istotu, že je splnená na 100%, prejdite na ďalšiu.

12. Prokrastinujte – na záver znie táto rada na prvý pohľad ako úplne nezmyselná, no prokrastinácia je k nášmu výkonu priam žiadaná. Myslíme však prokrastináciu krátkodobú – robte si medzi jednotlivými pracovnými blokmi malé pauzy, ktoré vás rozptýlia, uvoľnia a naladia na plnenie ďalších povinností. Uvarte si kávu, pozrite si vtipné video, zatelefonujte svojim blízkym alebo zájdite von nadýchať sa čerstvého vzduchu.

 

A čo potom? 

S týmito radami zvládnete vaše povinnosti hravo, s úsmevom a energiou. Čas, ktorý by ste strávili neefektívnou prácou, môžete využiť oveľa lepšie. Napríklad na nákupy, ktoré si môžete dať ako odmenu za dobre a rýchlo vykonanú prácu. No nie je to jednoduché? :)

 Zoznam obchodov, v ktorých môžete výhodne nakúpiť, nájdete TU. 

 


 

logo_tvoj-mobil.jpg
logo_royal-press.jpg
logo_vub-a-s.jpg
logo_sevt.jpg
logo_obecne-siete.jpg
logo_kadernictvo-klier.jpg
logo_bata.jpg
logo_alltoys.jpg
logo_united-colors-of-benetton-kids.jpg
logo_orange.jpg
logo_presinsky-co.jpg
logo_scan-quilt.jpg
logo_fresh-point.jpg
logo_cropp-town.jpg
logo_adam.jpg
logo_music-a-cafe-nitra.jpg
logo_favab.jpg
logo_ozeta-pierre-cardin.jpg
logo_tussi.jpg
logo_manufaktura.jpg
logo_gatta.jpg
logo_planeta-food.jpg
logo_happy-grill.jpg
logo_vip-luxury-concept-store.jpg
logo_sportisimo.jpg
logo_tantal-pizzeria-restauracia.jpg
logo_martinus.jpg
logo_fotocentrum.jpg
logo_casino-admiral.jpg
logo_telekom-centrum.jpg